
З 19 по 25 травня 2025 року в Україні вперше проводитиметься Національний тиждень безбар’єрності задля привернення уваги суспільства до потреби створення доступного середовища та рівних можливостей для всіх громадян, підвищення обізнаності про рішення та реформи у контексті формування безбар’єрних просторів, сервісів та інформації, адже безбар’єрність ‒ це не лише про інфраструктуру, а й про повагу, гідні питання безбар’єрності в Україні важливе і актуальне. Безбар’єрність означає забезпечення рівних можливостей та доступу для всіх, незалежно від їхнього фізичного, інтелектуального, психологічного стану. Важливо створити умови, в яких люди з обмеженими можливостями можуть активно брати участь у суспільному житті, працювати, отримувати освіту та доступ до послуг, які надаються всім громадянам.
Україна прийняла законодавчі акти для покращення безбар’єрності в різних сферах життя, таких як транспорт, освіта, медицина, інфраструктура та інші. Однак існують проблеми, пов’язані з виконанням цих нормативів і створенням безбар’єрних умов на практиці. Робота над цими питаннями вимагає спільних зусиль уряду, громадських організацій та громадян для створення більш інклюзивного суспільства, де всі можуть рівно брати участь у житті країни. В країні була створена «Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору до 2030 року»,
Мета кампанії ‒ сформувати культуру безбар’єрності через підвищення обізнаності, мотивацію до змін і популяризацію позитивних прикладів рівності можливостей для всіх.
Створення безбар’єрного середовища в бібліотеці – це важлива задача, оскільки бібліотеки повинні бути доступними для всіх груп населення, включаючи осіб із різними видами обмежень та потребами. Наразі наша країна стикається з численними викликами, бібліотеки виконують нові соціальні функції у відповідь на запити суспільства та громад, з’являється все більше прикладів безбар’єрних рішень бібліотек.

У публічному просторі – в медіа, освіті, державних комунікаціях – культура спілкування має значення. Вона здатна або відкривати двері, або залишати людей "по той бік". Саме тому важливо знати, як вживати коректні терміни і будувати поважну взаємодію".
Безбар’єрність – це коли кожна людина, незалежно від віку, інвалідності, статі чи інших особливостей, може: вільно пересуватись; навчатися; працювати; подорожувати; користуватись онлайн-послугами; впливати на життя громади та країни.
Це – про зручність, повагу та врахування потреб кожного і кожної.
Безбар’єрність – це коли можеш.
Сучасна бібліотека – це не просто місце для читання, а відкритий, доступний і комфортний простір, де кожен, незалежно від фізичних можливостей, соціального статусу чи віку, може реалізувати свої права на освіту, культурний розвиток та спілкування. Саме тому важливо, щоб бібліотеки не лише надавали доступ до знань, а й сприяли безбар’єрності, забезпечуючи рівні можливості для всіх категорій населення. Тут створено комфортне фізичне та інформаційне середовище, де кожен має рівні можливості для самореалізації, здобуття освіти, комунікації та розвитку.
Центральна міська бібліотека разом з Дніпропетровською обласною універсальною науковою бібліотекою ім. Первоучителів слов’янських КИРИЛА І МЕФОДІЯ бере участь у онлайн-презентаціїях національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, онлайн-вебінарах та тренінгах під назвами «Бібліотека без бар’єрів, без перешкод, «Культура без бар’єрів», «Це про нас і для нас», «Українська на часі», «Безбар’єрність та недискримінація» для міських публічних бібліотек області, інформування про права людей, рівність – незалежно від соціального статусу, етнічного походження, ментальної чи фізичної інвалідності.
Ці заходи спрямовані на підтримку людей поважного віку, маломобільних груп населення, осіб з порушеннями зору та слуху, внутрішньо переміщених осіб, дітей та підлітків.
Безбар’єрність — це про можливість вільно жити, навчатися, працювати та подорожувати без жодних перешкод, незалежно від віку, статі чи стану здоров’я. Це про зручність і повагу до потреб кожного та кожної.
Національний тиждень безбар’єрності спрямований на:
▫️ підвищення обізнаності про важливість безбар’єрності;
▫️ формування позитивного ставлення до рівності можливостей;
▫️ підкреслення ролі кожного у створенні безбар’єрного середовища;
▫️ мотивацію до змін і конкретних дій.
Наративи напрямів безбар’єрності:
▫️Фізична безбар’єрність – це коли ти можеш вийти з дому й не боятись першого бордюру. Коли міський простір – не виклик, а запрошення.
Безбар’єрність – це коли ти можеш рухатись, не думаючи, що саме зупинить тебе на наступному кроці. Твоє місто має бути для тебе – не лише на словах.
▫️ Інформаційна безбар’єрність – це коли ти можеш зрозуміти написане з першого разу. Бо доступна мова – це прояв поваги, а не спрощення. Безбар’єрність – це коли ти можеш не витрачати сили на розшифрування – бо інформація має бути зрозумілою одразу.
▫️Суспільно-громадянська безбар’єрність – це коли ти можеш бути частиною суспільства, не підлаштовуючи себе під його уявлення про «норму». Бо сильна громада – це різна громада. Безбар’єрність – це коли ти можеш брати участь у суспільному житті на рівних. Коли твої думки важливі незалежно від того, чи ти говориш уголос, жестами чи через екран.
▫️Освітня безбар’єрність – це коли можеш навчатися в будь-якому віці. Коли школа, університет, онлайн-курс – відкриті для всіх, хто хоче знати більше. Безбар’єрність – це коли ти можеш вчитися незалежно від віку, стану здоров’я чи формату навчання. Знання мають бути відкритими для всіх.
▫️Цифрова безбар’єрність – це коли ти можеш бути онлайн на рівних умовах. А не залишатися осторонь через незручний чи непродуманий інтерфейс. Безбар’єрність – це коли ти можеш бути частиною цифрового світу – не залежно від віку, досвіду чи стану здоров’я.
▫️Економічна безбар’єрність – це коли можеш працювати, коли хочеш. І коли тебе оцінюють за справу, а не за вік, стать чи стан здоров’я.
Безбар’єрність – це коли ти можеш працювати, бо маєш хист, знання та бажання, а не «відповідний профіль». А роботодавець дивиться на твій фах і твій досвід, а не лише стать та вік.
Національний тиждень безбар’єрності — це не просто інформаційна кампанія, а крок до суспільства, в якому кожен має право на гідне, зручне і повноцінне життя.
|